Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011

Αποφεύγοντας τους κραδασμούς



Οι ειδικές δυνάμεις όλων των χωρών που έχουν θάλασσα, εκπαιδεύονται στις αμφίβιες επιχειρήσεις. Χρησιμοποιούν γι' αυτό τον σκοπό κάθε είδους ταχύπλοα σκάφη, όπως και ελαστικές λέμβους. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν κατά τη μεταφορά όσοι ασχολούνται με το νερό, είναι οι κραδασμοί που δέχονται, όταν τα σκάφη κινούνται με ταχύτητα και υπάρχει κυματισμός.






Πραγματικά δέχεσαι πολλά "κτυπήματα", κυρίως στη μέση. Αν φαντασθείτε ότι θα πρέπει να κινηθείτε για μεγάλο χρονικό διάστημα, καταλαβαίνετε πως όλοι αυτοί οι κραδασμοί που έχετε δεχτεί από τα κύματα, επηρεάζουν πολύ την μετέπειτα απόδοση και σε ορισμένες περιπτώσεις τραυματισμών, την μηδενίζουν.






Γι' αυτό το λόγο αρκετοί κομάντος όταν ταξιδεύουν με ταχύπλοα, προτιμούν να παραμένουν όρθιοι κατά την διάρκεια του ταξιδιού, γιατί με τα πόδια τους προσπαθούν να εξισορροπήσουν τους  κραδασμούς, αλλά δεν είναι λύση. Στα σύγχρονα σκάφη τα καθίσματα  διαθέτουν μηχανισμούς απορρόφησης των κραδασμών ώστε να μπορεί το πλήρωμα και οι επιβάτες να κινούνται με άνεση και ξεκούραστα, προσηλωμένοι στην αποστολή τους. Και αυτό, γιατί τα επιχειρησιακά ταξίδια δεν είναι ..αναψυχής! Μπορούν να γίνουν με αρκετά μποφόρ, τουλάχιστον όσα έχει τη δυνατότητα το σκάφος, που σημαίνει πολλά και δυνατά τραντάγματα.


XSR

Μία νέα τεχνολογία που έχει αρχίζει να εφαρμόζεται για τα καθίσματα ταχυπλόων σκαφών είναι  τα "μαγνητοροϊκά αμορτισέρ". Αποτελούν δημιουργία της αμερικανικής εταιρείας Delphi και είναι γνωστά με το εμπορικό όνομα Magnetic Ride Control. Η μαγνητοροϊκή αρχή λειτουργίας του συστήματος βασίζεται στην ιδιότητα ενός ειδικού υγρού, να μεταβάλλει την ρευστότητά του ανάλογα με την ένταση του μαγνητικού πεδίου μέσα στο οποίο βρίσκεται. Το υγρό αυτό μπορεί να γίνει από τόσο λεπτόρρευστο, όσο ένα λιπαντικό SAE 10, έως τόσο παχύρρευστο όσο μία βαλβολίνη SAE 80. Και αυτό σχεδόν ακαριαία, χωρίς τη συμμετοχή κινούμενων μερών. Το μαγνητοροϊκό αμορτισέρ είναι ένας απλός μηχανισμός χωρίς βαλβίδες, οπές, ελατήρια και κλαπέτα. Το μόνο που χρειάζεται είναι κάποιος αυλός που να περνάει κοντά από έναν ηλεκτρομαγνήτη. Η αυξομείωση της έντασης του πεδίου κάνει όλη την υπόλοιπη δουλειά.










Η έρευνα για την εύρεση του κατάλληλου τρόπου απορρόφησης των κραδασμών σε ταχύπλοα σκάφη  και κατ' επέκταση της μείωσης των προκαλουμένων τραυματισμών,έχει ξεκινήσει σοβαρά από το 2005, και μάλιστα  δημοσιεύθηκε  μία μελέτη, στα πλαίσια του ΝΑΤΟ, που κατά τη γνώμη μου καλό είναι να την γνωρίζουν όσοι ασχολούνται με το θέμα. Την παρουσίαση της παραπάνω μελέτης, μπορείτε να τη δείτε, αν πιέσετε τη λέξη: "Shock"




Υπάρχουν πολλές εταιρίες που ασχολούνται με την κατασκευή τέτοιων καθισμάτων και μάλιστα μία, η STIDD, έχει "πάρει όλα τα λεφτά" για την ανακαίνιση των καθισμάτων των Mark-V, των σκαφών ειδικών επιχειρήσεων του αμερικανικού ΠΝ. Άλλη αμερικανική εταιρία που ασχολείται με την κατασκευή αντικραδασμικών καθισμάτων σε ταχύπλοα σκάφη και προμηθεύει την ακτοφυλακή και τους πεζοναύτες, είναι η Seaspension Technologies.  Έχει κατασκευάσει ένα σύστημα αμορτισέρ, που αντιδρά αυτόματα σε κάθε κραδασμό και ελαχιστοποιεί τις επιπτώσεις στο ανθρώπινο σώμα. Περισσότερο έχει ειδικευθεί στις θέσεις χειριστών ομαδικών όπλων. 







Επίσης και η Active Shock που ασχολείται με κατασκευή αμορτισέρ αυτοκινήτων, έχει αναλάβει παραγγελία των ειδικών δυνάμεων σε αντικραδασμικά καθίσματα.  Τέλος μία ακόμη, η Taylor Devices, που κατασκευάζει  αντικραδασμικά συστήματα για το αμερικανικό ΠΝ, έχει τη δική της τεχνολογία που αποτελεί συνδυασμό υδραυλικών και μηχανικών αμορτισέρ. Αυτή έχει περισσότερο ασχοληθεί με την απορρόφηση των κραδασμών κατά την βολή βαρέων όπλων και στην περίπτωση των ταχυπλόων, εννοούμε τα πολυβόλα .50. 







Βασικά όλοι εφαρμόζουν  τεχνολογίες που έχουν δοκιμασθεί σε άλλα μέσα και περισσότερο σε αυτοκίνητα. Ακόμη και για την αποφυγή κραδασμών κατά την μεταφορά φορτίου, έχουν εστιάσει την προσοχή τους  οι κατασκευαστές κατ' εντολή του "πελάτη" τους, των ειδικών δυνάμεων, γιατί και αυτό έχει διαπιστωθεί ότι απαιτείται.








Η ύπαρξη καλού αντικραδασμικού συστήματος στα ταχύπλοα σκάφη, επιτρέπει στο πλήρωμα να αξιοποιεί στο έπακρο τις επιδόσεις και την μεγίστη ταχύτητα, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, χωρίς φόβο για  τραντάγματα τόσο στους ίδιους όσο και στους επιβάτες τους. 








Για το θέμα των κραδασμών, που δεν απασχολεί μόνο τις ένοπλες δυνάμεις αλλά και τον υπόλοιπο ναυτικό κόσμο, υπάρχουν διεθνείς τυποποιήσεις, που και αυτές είναι απαραίτητες για τους ασχολούμενους. Έτσι έχουμε την ISO 2631-5 που αναφέρεται στον τρόπο μέτρησης των κραδασμών που δέχεται το ανθρώπινο σώμα και το επιτρεπτό όριο αυτών. Ομοίως υπάρχει και η βιομηχανική τυποποίηση SED-8 που ασχολείται ειδικά με την κατασκευή αντικραδασμικών καθισμάτων. Στην ουσία τυποποιεί τις μετρήσεις της αποτελεσματικότητας όλων των τύπων αμορτισέρ και βάζει μία τάξη στις διαφορετικές μετρήσεις των εταιριών.


Όποιος ενδιαφέρεται να αγοράσει σκάφος για ..βόλτες,  ας  έχει υπόψη του τις παραπάνω τυποποιήσεις! Θα το γλεντάει καλύτερα!






Ανιχνευτής




Πηγή: SOTECH




















Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιό σας, στα πλαίσια της ευγένειας και της ευπρέπειας.