Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2012

Το Zubr του σκανδάλου


Η «Rosoboronexport» ενημέρωσε τις αρχές της Ρωσίας ότι η ουκρανική πλευρά παραβίασε τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας των Ρώσων σχεδιαστών, προμηθεύοντας στην Κίνα μικρά αποβατικά σκάφη “Zubr”.

Στο Κίεβο δηλώνουν ότι η Ουκρανία δεν έχει παραβιάσει τη νομοθεσία κατά την κατασκευή πολεμικών πλοίων με παραγγελία της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας. Στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες πιστεύουν ότι το θέμα μπορεί να διευθετηθεί σε επίπεδο πρώτων προσώπων της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Ουκρανίας. Η διένεξη αυτή δεν αποκλείεται να αποτελέσει αντικείμενο δικαστικής διερεύνησης.

Επί του παρόντος το “Zubr” είναι το μεγαλύτερο αερόστρωμνο σκάφος στον κόσμο, το οποίο προορίζεται για αποβίβαση σε μη οργανωμένη ακτή και για την υποστήριξη της δια πυρός. Στο σκάφος μπορούν να εγκατασταθούν περίπου 500 μέλη αποβατικής επιθετικής μονάδας, ή τρία άρματα μάχης, ή δέκα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης πεζικού (ΤΟΜΑ). Χάρη στις σχεδιαστικές ιδιομορφίες του πλωτήρα με τη λεγόμενη «φούστα» του Zubr, δημιουργείται στρώμα αέρα κάτω από τη γάστρα του και έτσι το σκάφος μπορεί να κινείται στη ξηρά, παρακάπτοντας (υπερπηδώντας) εμπόδια και ναρκοπέδια. Το σκάφος μπορεί να υπερπηδά τάφρους και χαρακώματα, να κινείται σε έλη και να αποβιβάζει επιθετικό άγημα στο βάθος της άμυνας του εχθρού. Οι στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες έχουν υπολογίσει ότι για την αποβίβαση αγημάτων για τα “Zubr” είναι προσιτό περίπου το 70% του συνολικού μήκους των ακτογραμμών των θαλασσών και ωκεανών του κόσμου.

Τον καιρό της Σοβιετικής Ένωσης το σκάφος δεν παραγόταν μόνο στο έδαφος της Ρωσίας, αλλά και μεταξύ άλλων, στο ναυπηγείο «More» στη Θεοδοσία, στις ουκρανικές ακτές της Μαύρης θάλασσας. Για τα σχέδια της Ουκρανίας να προμηθεύσει “Zubr” στην Κίνα το Κίεβο, έκανε δήλωση το καλοκαίρι του 2009. Οι ειδικοί υπολογίζουν την αξία του συμβολαίου στα 350 περίπου εκατ. δολάρια. Συγκεκριμένα πρόκειται για την κατασκευή και προμήθεια τεσσάρων πλοίων. Τα δύο από αυτά πρέπει να ναυπηγηθούν στην Ουκρανία και τα άλλα δύο στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας με τη συμμετοχή Ουκρανών ειδικών.

Το κύριο, που ενοχλεί τους εκπροσώπους του ρωσικού Στρατιωτικό-Βιομηχανικού Συγκροτήματος είναι το ότι το συμβόλαιο προβλέπει τη μεταβίβαση στην κινεζική πλευρά των τεχνικών εγγράφων που αφορούν αυτό το σχέδιο.

Όλα τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας αυτής της εκπόνησης και όλες οι λεπτομέρειές της ανήκουν στο ρωσικό σχεδιαστικό γραφείο “Almaz”. Η «Rosoboronexport» θεωρεί ότι η Ουκρανία δεν είχε δικαίωμα να πραγματοποιήσει προμήθειες χωρίς συνεννόηση με τη Ρωσία. Η Ουκρανία ενεργεί μ΄αυτό τον τρόπο αρκετά συχνά. Τα μεγαλύτερα εργοστάσια παραγωγής αρμάτων μάχης της Σοβιετικής Ένωσης βρίσκονταν το ένα στα Ουράλια και το δεύτερο στο Χάρκοβο στο έδαφος της Ουκρανίας. Τόσο τα ρωσικά, όσο και τα ουκρανικά άρματα μάχης πολύ συχνά είναι αντίπαλοι στον ανταγωνισμό στις ξένες αγορές. Η Ρωσία πραγματοποίησε τεράστιες προσπάθειες για την προώθηση των “Zubr” στην κινεζική αγορά, όμως τελικά έμεινε χωρίς συμβόλαιο.

Παρόλα αυτά το κύριο εξακολουθεί να ισχύει, δηλαδή το ότι η τεχνολογία είναι ρωσική και έχει τον ιδιοκτήτη της, η ιδέα είναι ρωσική και οι εφευρέτες Ρώσοι. Οι δε ενέργειες της Ουκρανίας μπορούν να αμφισβητηθούν στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο.

Η Ουκρανία δεν είναι έτοιμη για αυτοτελή παραγωγή αυτής της τάξης πλοίων, θεωρούν πολλοί εμπειρογνώμονες. Υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες ότι η Ουκρανία είναι σε θέση να εξασφαλίσει το δέον επίπεδο ποιότητας. Στα τέλη Μαΐου στην επιχείρηση «More» σημειώθηκε ατύχημα με ανθρώπινα θύματα.

Η βιασύνη, με την οποία το Κίεβο μεταβιβάζει το σύνολο των τεχνολογικών εγγράφων στην κινεζική πλευρά, μπορεί να στραφεί εναντίον των ιδίων των Ουκρανών. Κατά την άποψη των Ρώσων στρατιωτικών εμπειρογνωμόνων, μόλις οι Κινέζοι οργανώσουν και αρχίσουν τη μαζική παραγωγή Zubr, θα εκτοπίσουν την Ουκρανία από όλα τα τμήματα αυτής της αγοράς και οι ίδιοι θα αντιγράφουν πλοία και θα τα προσφέρουν για εξαγωγή. Σ΄αυτή την περίπτωση δεν θα πληγούν μόνο οι Ουκρανοί παραγωγοί, αλλά και οι Ρώσοι κάτοχοι των δικαιωμάτων αυτής της εκπόνησης.



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιό σας, στα πλαίσια της ευγένειας και της ευπρέπειας.